Wanneer begin jij met jouw decembermarketing?

bakkerijsupportColumns, Promotie

Ik kijk naar buiten als ik deze bijdrage schrijf. De zon straalt, buiten is het 30 graden. Mijn vakantie gaat bijna beginnen maar toch is het tijd om een column te schrijven over het decemberassortiment. Ken je die ervaring? Dat de omstandigheden qua timing nog niet helemaal matchen met de omgevingsfactoren? Ik was de afgelopen week druk met de organisatie van de week van De Echte Oliebol die in november zal plaatsvinden. Met de organisatie van een Speculaas verkoopchallenge die we met de groep ‘Vooruit Met De Bakker’ van Bakeplus organiseren in oktober. En met een marketingactie voor een klant met Serious Request in december.

Hoe vroeg begin jij met jouw decembermarketing? Nog té vaak spreek ik ondernemers die zich elk jaar laten verassen. De zomer is voorbij en ineens is het najaar in al zijn hevigheid losgebarsten. En voor je het weet is de decembermaand alweer daar. Vreemd, zou je zeggen. Het najaar en de decembermaand komen immers elk jaar op hetzelfde moment terug. Uiteraard ken ik de praktische uitdaging uit eigen verleden. Je wil wel lang van tevoren organiseren, maar er komt altijd wel iets tussen. Uiteindelijk resulteert uitstelgedrag niet tot het beste resultaat in een periode die zo belangrijk is.

Als ik naar het assortiment najaarsproducten kijk in bakkerswinkels of op jullie Facebook-tijdlijnen dan zie ik daar grofweg twee groepen bakkers. Bakkers die mij positief verrassen met échte specialiteiten, bijzondere en unieke producten, leuke en verrassende acties. Helaas is er ook nog altijd een grote groep bakkers waar vernieuwing ver te zoeken is. Waar al jarenlang hetzelfde draaiboek ligt. Tegelijkertijd hoor ik geklaag. Geklaag over supermarkten die alsmaar stunten met producten als roomboter amandelstaven en kerststollen voor een verkoopprijs die lager is dan onze grondstofkostprijs. Je hebt gelijk. Het is belachelijk. De supermarkt gebruikt deze producten als lokkertje voor de verkoop van andere producten. Toch heeft klagen weinig zin. Begin op tijd met je voorbereiding en zorg voor vernieuwing. Zorg voor een top en onderscheidend product. En breng het met een gezonde dosis creativiteit aan de man. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn, maar een goede voorbereiding is het halve werk. Ik wens je er heel veel succes bij!

 

*Deze bijdrage is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakkerswereld