Kijken door de ogen van de klant

bakkerijsupportColumns, Winkelcoaching

De hectische en gezellige decembermaand is in aantocht. Een maand waarin weer alle zeilen moeten worden bijgezet om de klantenstroom in goede banen te leiden. Ook een periode waarin we extra klanten in de winkel verwelkomen die slechts enkele keren per jaar de winkel bezoeken.

 

DE PUNTJES OP DE I

De incidentele klantengroep geeft mogelijkheden tot het werven van nieuwe vaste klanten. Hiervoor zal de winkel in al zijn facetten op en top moeten zijn. Klantgerichte medewerkers die topkwaliteitproducten met een grote glimlach in een mooie winkel aan de man brengen.

 

DE VERKEERDE KANT

Een groot nadeel tijdens de dagelijkse werkzaamheden in de bakkerswinkel is dat je als verkoopmedewerkster aan de verkeerde kant van de winkel staat. Wat voor jou een verzorgde winkel lijkt kan voor de klant een hele andere indruk achter laten. Zwerfvuil voor de deur, ramen die niet schoon zijn, onverzorgde stoepborden of prijskaartjes die ontbreken. Enkele voorbeelden van veel voorkomende zaken die ik tijdens mysteryshops tegenkom. Zaken die vaak met weinig moeite op te lossen zijn, maar je moet ze wel eerst zien. Verkoopmedewerksters vragen om regelmatig achter de toonbank vandaan te komen en van binnen naar buiten te lopen zoals de klant doet kan al voldoende zijn.

 

WINKELBEOORDELINGSFORMULIER

Een ander hulpmiddel om de winkel kritisch te bekijken is door een checklist te gebruiken. De checklist verplicht je om alle onderdelen van de winkel te moeten bekijken. Vraag je verkoopmedewerksters om regelmatig een checklist in te vullen en doe dit zelf ook. Zo leert iedereen op dezelfde manier naar de winkel kijken en is het ook duidelijker wat de norm voor jouw bedrijf is. Vraag als laatste enkele bekenden of klanten om ook eens voor jou een checklist in te vullen. Je krijgt hele waardevolle informatie waarmee je jouw bedrijf nóg beter kan maken.

 

Een winkelbeoordelingsformulier kun je HIER downloaden. Doe er je voordeel mee om die decemberklanten tot vaste klanten te maken!

 

Hulp nodig? Neem dan contact met mij op.