Lever jij 60% toegevoegde waarde?

Joep GommansColumns

De wereld is niet eerlijk. De ambachtelijke bakkerijbranche is in nood. De overheid schiet te hulp. Tenminste, dat beloofden ze. Ten tijden van het schrijven van deze column is gebleken dat de hulp die geboden wordt gebakken lucht is. Ik heb nog geen bakker gesproken die gebruik kan maken van het ondersteuningspakket volgens de geplande voorwaarden. De voorlopige conclusie is dan ook dat niemand de bakker komt helpen. We zullen het zelf moeten oplossen. Voor de één betekent dit dat, hoe moeilijk en zwaar dan ook, de zaak op slot gaat. Meermaals per week zie ik wel een bericht verschijnen dat een bakkerij het einde aankondigt. Te triest voor woorden.

 

Ik spreek ook veel bakkers die strijdvaardig zijn. En hoop houden op een goede toekomst. Meer dan ooit is het belangrijk om toegevoegde waarde te leveren. Een snelle vergelijking tussen de prijzen van de supermarkt en de ambachtelijke bakker leert me dat er inmiddels een gat zit in de verkoopprijs tussen bakker en supermarkt van ongeveer 60%. En dan neem ik ter vergelijking enkele veelvoorkomende producten die we allemaal wel in de schappen hebben liggen. Op prijs kunnen we niet concurreren, en hopelijk gaan de verkoopprijzen in de supermarkt ook op korte termijn omhoog. Maar wanneer het gat in de verkoopprijs 60% is, stel jezelf dan de vraag of je dat gat kunt dichten met het geven van toegevoegde waarde in product en dienstverlening. En vraag jezelf af of je voldoende onderscheidende producten in je assortiment hebt. Want een volkoren busbrood laat zich door een consument nogal gemakkelijk vergelijken met een volkoren busbrood. En hetzelfde geldt voor een zak witte puntjes.

 

Toegevoegde waarde lever je vaak het beste op andere gebieden dan je primaire product. Natuurlijk moet het product van top kwaliteit zijn. Maar een goed product verkoopt zichzelf niet. De meeste bakkersklanten komen bij jou in de winkel voor andere toegevoegde waarde. Zoals echte menselijke service. Voor specifieke productkennis. Voor een praatje. Voor de glimlach van jouw medewerkers. Vanwege de gunfactor die jij hebt opgebouwd doordat je altijd paraat staat voor lokale verenigingen en sportclubs. Voor het feit dat jouw medewerkers wel uitzonderingen op de regel mogen maken die in grote organisaties taboe zijn.

 

Zorg ervoor dat je actief blijft zoeken naar hetgeen dat jou toegevoegde waarde geeft. Juist in deze tijd is het belangrijker dan ooit! Ik wens je er alle succes bij! En heb je hulp nodig? Ik help graag!

 

*Deze column is tevens verschenen in vakblad Bakery Next