Ik merk dat online ondernemen voor veel bakkers vaak als een soort digitaal doolhof voelt. Terwijl de kern van ondernemen, of je dat nou online of offline doet, hetzelfde is: fans maken, de lekkerste producten bakken en ze aantrekkelijk presenteren en jezelf onderscheiden van de rest.
Ondernemen is ondernemen. Of je dat nou doet vanuit een stenen winkel of vanaf een scherm. Het enige verschil is het platform. Offline of online, dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Neem je fysieke winkel. Je zorgt ervoor dat alles er netjes uitziet, dat de schappen gevuld zijn met verse producten en dat je medewerkers vriendelijk en behulpzaam zijn. In een webshop wil de klant precies hetzelfde. Mooie foto’s van je producten, een overzichtelijk aanbod, duidelijke informatie over ingrediënten en allergenen, en natuurlijk goede techniek en service. En dat 24 uur per dag, 7 dagen per week, want je webshop is nooit ‘dicht’.
Een ander punt dat ik vaak zie: online communiceren voelt voor veel ondernemers onnatuurlijk. “Wat moet ik nou op sociale media zetten?” of “Waarom zou iemand mijn nieuwsbrief willen lezen?” denk je misschien. Maar als ik met bakkers praat, hoor ik de mooiste verhalen. Over nieuwe producten, bijzondere samenwerkingen, hoe je lokaal graan gebruikt of een nieuw recept hebt ontwikkeld. Dát is wat mensen willen horen! Online ondernemen is niet alleen maar acties eruit gooien. Je klanten willen jouw verhaal horen, net zoals je dat doet als iemand in je winkel staat.
Stel, je hebt op een zaterdag een klant die je vraagt naar dat nieuwe desembrood in je assortiment. Je vertelt enthousiast hoe je het recept hebt ontwikkeld, wat desem bijzonder maakt, en welke lokale boer het meel levert. Precies diezelfde passie en dat verhaal kun je ook online delen! Op sociale media, in je nieuwsbrief of in je webshop. Geen kil verkoopverhaal, maar het verhaal achter je product.
Online lijkt vaak ingewikkeld en technisch, maar uiteindelijk gaat het om dezelfde keuzes maken als in de echte wereld en gewoon beginnen. Net zoals in je bakkerij geldt: als je eraan begint, doe het dan goed. Want één ding is zeker: als jouw croissants heerlijk ruiken in de winkel, moeten ze er online net zo verleidelijk uitzien.