Onlangs hadden we weer een inspiratiebezoek binnen het traject Vooruit Met De Bakker dat ik samen met Bakeplus en Friso Berghuis van de BakkerijMonitor organiseer.
Een van de thema’s was: Een succesvolle webshop. In het verleden schreef ik er al eens een column over met de titel: Een succesvolle webshop, het verhaal van de kip of het ei. Nog altijd ben ik van mening dat een succesvolle webshop niets anders is dan een succesvolle stenen winkel. Online en offline verschillen wat dat betreft niets van elkaar. Wanneer je tijd, geld en energie investeert in een ontwikkeling, dan zul je sneller succesvol zijn dan wanneer je dat niet doet.
Wat betekent dat nu eigenlijk een succesvolle webshop? Tijdens het inspiratiebezoek waren we op bezoek in mijn oude bakkerij bij mijn broer Bas. In 2018 haalde dit bedrijf ruim een half miljoen euro omzet uit de webshop. € 400.000 daarvan was zakelijke omzet, en € 100.000 was de omzet die door consumenten gewoon in de winkel werd afgehaald. Dat is toch bijna € 2000 per week. Die omzet is niet vanzelf gekomen.
Een goede webshop begint met goede, snelle en gebruiksvriendelijke techniek. En dat gebruiksgemak wil de klant, maar ook de beheerder ervaren. Als je beschikt over bakkerij-automatisering dan zou ik altijd adviseren om de webshop ook daarin te integreren. Bestellingen kunnen dan worden geïmporteerd en informatie kan worden geëxporteerd. Eén handeling verrichten om je kassa, etiket, specificatie, kostprijs en webshop up to date te maken. Super handig!
Het belangrijkste naast een goede basis is wat mij betreft goede fotografie. De foto moet een klant aanzetten tot koop. Moet de klant zien te verleiden. In de winkel heb je daarvoor je fysieke producten liggen, in de webshop moeten de beelden aanwezig, up to date en aantrekkelijk zijn. Vroeger had je een fotograaf nodig om perfecte productfoto’s te knippen. Dat dit vandaag de dag niet meer het geval was bleek wel toen ik de groep vroeg om te bepalen welke foto’s door een fotograaf waren gemaakt en welke foto’s door Bas zelf met zijn Smartphone. Niemand kon de foto’s van de fotograaf eruit halen.
Het maken van goede foto’s met een moderne smartphone is niet moeilijk, maar je hebt er wel enkele hulpmiddelen in de vorm van een opnametafel, led-verlichting en een statief voor nodig. En enkele tips en tricks. Die geef ik je natuurlijk graag tijdens een workshop 😉
Vanwege de grote belangstelling voor de workshop ‘foto- en video met de Smartphone’, hebben we als organisatie van Vooruit Met De Bakker besloten om deze workshop in het najaar te gaan aanbieden in groepsverband in een of meerdere bakkerijen.
Ben je klaar met inrichten? Promoot je webshop dan structureel! Mensen komen niet vanzelf in je webshop terecht. Daarvoor is actieve promotie nodig. Dat kan online promotie via sociale media, google, website of nieuwsbrief zijn, maar je kunt ook flyers of coupons uitdelen om de klant te stimuleren naar de webshop te gaan.
Ik wens je er veel succes bij. Hulp nodig? Ik help graag!
*Deze column is in gedrukte vorm tevens verschenen in vakblad Bakery Next