Hoe is het met jouw ‘P’ van Plezier?

bakkerijsupportColumns

Je hebt vast wel eens een filmpje van Pikes Fish Market uit Seattle voorbij zien komen tijdens een presentatie. Zo niet dan zou ik zeker aanraden om eens een paar filmpjes op YouTube te bekijken. Het liefst voordat je verder leest. De Fish Market werd wereldberoemd en vanuit hun werkwijze ontstond de Fish Filosofie die draait om energie, passie en plezier.

Waar het om gaat is dat je in een positieve spiraal terecht komt. Je hoeft morgen niet met broden door de winkel te gaan gooien (Bij Pikes gooit men met vis), maar ik hoop dat je net als ik van mening bent dat een team dat lol heeft dat ook overbrengt op de klant. En dat een blije klant meer geld in het laadje brengt en weer terugkomt.

Ik stel regelmatig aan groepen verkoopmedewerkers de vraag: Waar worden jouw klanten écht blij van? Vaak worden er dan antwoorden gegeven in de zin van ‘lekker vers brood’ en ‘vriendelijk geholpen worden’. Maar is dat ook zo? Worden klanten daar écht blij van? Of is het simpelweg hetgeen dat ze verwachten als ze jouw winkel bezoeken. Om erachter te komen waar klanten écht blij van worden kun je jezelf de volgende vraag stellen: Is de klant blij en verrast als het er wel is, of is de klant teleurgesteld als het er niet is? In het geval van een lekker vers brood of vriendelijk geholpen worden ben ik van mening dat de klant teleurgesteld is als hij of zij dit niet aantreft in jouw winkel. De klant bezoekt immers niet voor niets een ambachtelijke speciaalzaak.

Ga de uitdaging aan om samen met je medewerkers te zoeken naar manieren om klanten te verbazen. Verwachtingen te overtreffen. En bovenal: Zorg voor échte passie en plezier in je hele organisatie zodat je met zijn allen in een positieve flow terecht komt. Heb oprechte interesse in je medewerkers zodat zij dit ook hebben voor je klant. Geef medewerkers complimenten, maak een lolletje en ga regelmatig samen met ze bakken in de bakkerij. Jouw medewerkers zijn je grootste ambassadeurs. Althans, dat zou in elk geval zo moeten zijn. En ambassadeurs moet je voeden met ervaringen en verhalen. Anders hebben ze immers niets om door te vertellen.

Durf te investeren in de relatie met medewerkers in tijd, geld en energie. En vergeet daarbij niet om zelf de juiste balans te houden. Een balans tussen de belangrijke en minder belangrijke zaken uit het leven. Een balans tussen werk en privé. Een blije ondernemer + een blije medewerker = een blije klant. En van blije klanten daar worden we met zijn allen weer heel erg gelukkig van.

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakkerswereld