Het internet is niet meer weg te denken uit de huidige samenleving, daar zullen we het over eens zijn. Over het nut van een website, webshop of facebookpagina voor een bakkerij hoor ik gek genoeg nog weleens discussie. Kan een bakker zonder deze “nieuwe” vormen van onlinecommunicatie? Ik denk van niet. Maar ook bakkers die alles online goed voor elkaar hebben, vergeten soms de belangrijkste stap voor een goede online vindbaarheid, namelijk Google.
Zo’n 85% van alle zoekopdrachten op het internet in Nederland gebeurt via Google. Startpagina.nl en vinden.nl zijn samen goed voor 13%. Dat maakt alle andere zoekmachines overbodig om op te focussen. Misschien dat Microsofts Bing populairder gaat worden doordat zij het slim hebben ingebouwd in de Windows 10 browser. In dit artikel focus ik me op Google.
Oefening
Typ in Google eens de naam van jouw bakkerij in. Grote kans dat het eerste zoekresultaat dat je aantreft de Googlepagina is. Google vult deze resultaten onder andere door de samenwerking met de telefoongids en met foto’s vanuit streetview. Wat veel ondernemers niet weten, is dat je jouw eigen Googlepagina gratis en eenvoudig kunt claimen. Als je in de Googlepagina een button “dit bedrijf claimen” ziet staan dan weet je dat de pagina nog niet officieel van jou is.
Hou de regie
Een Googlepagina claimen is kinderlijk eenvoudig. Klik op “claimen” en Google zal je binnen enkele weken een ouderwetse postkaart sturen met een code. Deze code kun je op de website van ‘Google mijn bedrijf’ (ook beschikbaar als app) invullen en vanaf dat moment ben je eigenaar van jouw eigen Googlepagina. Als beheerder heb je zelf de regie over de tekst, foto’s, openingstijden en contactgegevens. Als je meer filialen hebt dan heeft elke locatie automatisch een eigen Googlepagina. Je kunt deze vanuit één account beheren.
Zelfs als je geen website, webshop of facebookpagina hebt, zou ik het aanraden om in elk geval te zorgen voor een goede Googlepagina. Deze wordt immers bijna altijd als eerste weergegeven in de zoekresultaten, omdat Google zijn eigen resultaat natuurlijk erg belangrijk vindt.
Eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op.
Joep Gommans
Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer
www.bakkerijsupport.nl; Telefoon: 06-10988842; e-mail: j.gommans@bakkerijsupport.nl; twitter: @bakkerijsupport
Mijn volgende column: hoe je kunt starten op Facebook met ca. 1000 lokale fans op je pagina zonder ervoor te betalen.