Eigen schuld, dikke bult!

Joep GommansColumns

Ik kijk vanuit mijn kantoorraam naar buiten. Het is hartje zomer, vandaag komt voor het eerst sinds ik me kan herinneren de 40 graden op de thermometer te staan. De mussen vallen van het dak en de bakkerswinkels sluiten met bosjes hun deuren. En alsof dat niet genoeg is zijn er zeurpieten zoals Teun van de Keuken die zo nodig aan ‘bakkertje pesten’ moeten doen. De titel van zijn column die midden juli in de Volkskrant verscheen: ‘Al die bakkers met hun fabrieksbrood hebben de ellende aan zichzelf te wijten’. Eigen schuld, dikke bult dus. Daarbij regende het ook nog eens berichten over de enorme problematiek omtrent bedrijfsopvolging in onze branche. Dan zou je bijna vergeten dat we mogen werken in de mooiste branche die er bestaat.

 

Met grote regelmaat teken ik bij klanten een matrix met vier kwadranten. De verticale as staat voor je marketingkracht. Hoe goed ben je in het vertellen van je verhaal? De horizontale as staat voor je authenticiteit. Hoe echt, puur en authentiek ben je? Even gechargeerd vertel ik dan dat de meeste supermarkten zich in het linker kwadrant van de bovenste rij bevinden. Heel goed in het vertellen van hun verhaal, maar hartstikke nep. De meeste bakkers bevinden zich rechts onderin. Echt en puur, maar niet zo goed in het vertellen van het verhaal.

 

Er is een maar..…. Toen ik 25 jaar geleden op vakschool Wageningen zat heb ik al geleerd om met samengestelde grondstoffen te werken. De kennis van basisgrondstoffen en pure recepturen maakte plaats voor chargematig werken en het opleiden van bakkers die ook productie konden draaien. Dat was destijds een explicite wens van de leerbedrijven kan ik me herinneren. Grondstoffenleveranciers begonnen dezelfde (gemaks)grondstoffen te leveren aan de industrie en het ambacht. En daar komt het verhaal van meneer van de Keuken in beeld. Ik ben het niet eens met de stelligheid van zijn column en de manier waarop hij alle bakkers over één kam scheert, maar we moeten niet de ogen sluiten voor de kritische punten die hij hier probeert te benadrukken.

 

Als ambachtelijke branche moeten we ervoor waken dat we ons meest onderscheidende kenmerk: Echt, puur en authentiek zijn, niet verloochenen. Wees echt én vertel dit op een goede manier. Wees eerlijk en transparant, laat zien wat je doet, hoe je het doet. Vertel je verhaal, zowel offline als online. Maak keuzes die jou onderscheiden ten opzichte van de industrie. De klant die bij jou komt is bereid daar de extra euro’s voor te betalen, stel hem of haar dus niet teleur!

 

Deze column is tevens verschenen in bakkersvakblad Bakkerswereld.