Bakkers klaar? Samplen maar!

Joep GommansColumns, Winkelcoaching

Een van de meest krachtige vormen van marketing is het delen van je product. Het is goed voor de bijverkoop en je beloont jouw trouwe klanten voor hun bezoek. In het begin van de coronatijd zijn de meeste proefplanken uit de winkels verdwenen. Het valt me op dat veel ondernemers nog steeds huiverig zijn om de proefplank zijn plek weer terug te geven in de winkel.

Wil je toch de kracht van delen gebruiken zonder proefplank? Begin dan met Samplen! Samplen bestaat in veel verschillende vormen. Zo kun je bij de kassa elke klant 2 sneetjes brood meegeven. Of een kwarkbolletje, of 2 harde broodjes. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt vooraf een planning maken met producten. Jouw verkoopsterren weten dan precies waar ze aan toe zijn en je houdt zelf de regie over de gekozen producten. Je stuurt dan bewust op de actieve verkoop van margeproducten, specialiteiten of nieuwe producten. Je kunt de productkeuze ook bewust loslaten zodat er producten gebruikt kunnen worden op basis van beschikbaarheid in de winkel. Voor beiden is iets te zeggen.

Wil je een stapje verder gaan met samplen? Voorzie jouw sample dan van een sticker of kaartje. Met daarop een vrolijke wens aan de klant en de naam van het product dat ze proeven. Het zou immers fijn zijn wanneer de klant weet welk product hij of zij moet kopen in de winkel of webshop als het lekker heeft gesmaakt.

Een sample hoef je niet te beperken tot jouw eigen winkel. Werk je samen met een slager of groenteboer? Of heb je goede contacten met de plaatselijke kapper? Wat let je om op die locaties op gezette tijden een mandje samples neer te zetten? Je mikt dan ook op potentieel nieuwe klanten.

Ook de ’straatprijs‘ is al jarenlang een geliefd instrument dat ik met regelmaat organiseer bij bakkers. In een vastgestelde periode doet elk winkelteam bij 1 nabijgelegen straat waardebonnen voor 1 gratis brood naar keuze in de brievenbus. Bij 1 huis bel je aan en die overhandig je een tas vol met lekkers. Vraag het winkelteam om tijdens het uitdelen foto’s te maken. Van het straatnaambordje, van een brievenbus waar de waardebon in gedaan wordt, van de hoofdprijswinnaar. Die foto’s gebruik je op sociale media. Plaats daarbij een leuke tekst en stel de vraag aan jouw volgers welke straat volgende week kans moet maken. De straatprijs mikt hiermee op het verrassen van mensen, aanwas van nieuwe klanten en reuring in de straat en sociale media.

Wanneer ga jij beginnen met samplen?

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in bakkersvakblad Bakkerswereld