Van StoryTelling naar StorySelling

bakkerijsupportColumns, Storytelling

De term storytelling is alweer jaren bekend in onze branche. Het vertellen van verhalen past ook uitstekend bij de ambachtelijke bakkerij. Verhalen over onze passie, vakmanschap, historie, processen, grondstoffen en recepten.

Dat de consument die verhalen weet te waarderen kan ik onder andere aflezen aan het hoge bereik dat een gemiddeld Facebookbericht van een bakkerij weet te behalen. Een video die een kijkje in de bakkerij geeft bereikt zonder al te veel moeite meer dan 10.000 mensen. Onlangs vergeleek ik het bereik van de berichten van enkele bakkers met het bereik van een kledingzaak die 35.000 fans op zijn Facebookpagina had. En wat schetste mijn verbazing: De bakkers met gemiddeld 1000-2000 fans bereikten met hun berichten structureel veel meer mensen. De sleutel tot het succes bleek de interactie en betrokkenheid die de mensen toonden bij de bakkersberichten. Het bakkersvak heeft een hoge mate van gunfactor en veel mensen vinden het interessant om een ambachtsman of vrouw aan het werk te zien.

Verhalen vertellen doe je om te laten zien waarin jij je onderscheid ten opzichte van anderen. Wat jou bijzonder maakt. Met het uiteindelijk doel om te zorgen voor meer rendement en continuïteit van je onderneming. De hamvraag is dan ook hoe je StoryTelling kunt omzetten in StorySelling. Mooie verhalen leiden immers niet altijd tot extra verkoop.

De mate waarin Storytelling bijdraagt aan de verkoop hangt samen met de passie en oprechtheid waarmee verhalen vertelt worden. De beste verhalenverteller is een oprechte ambassadeur van je bedrijf. En bij voorkeur ben je dat niet zelf. Je voorkomt dan een ‘wij van wc-eend’ gevoel. Zorg ervoor dat jouw medewerkers jouw ambassadeurs zijn. En zoveel mogelijk van je klanten natuurlijk. Om medewerkers tot ambassadeurs te maken is een grote mate van plezier en saamhorigheid van wezenlijk belang. Durf dus te investeren in de ‘P’ van plezier binnen je bedrijf. Een avondje bakken in de bakkerij, ander teamuitje, complimentje, lolletje, traktatie en oprechte interesse in de mensen in je organisatie. Niets zo waardevol als mensen die samen met jou elke dag plezier hebben in het bakken of verkopen van de lekkerste bakkersproducten. En mensen die plezier hebben, die stralen dat ook uit. Als zij een verhaal vertellen dan komt dat oprecht binnen bij andere mensen en dan volgt de verkoop vaak vanzelf.

Ik wens je een fijne zomer, succesvolle verkopen en een plezierige vakantie wanneer dat voor jou van toepassing is. En of je nu werkt of op vakantie gaat, geniet en maak plezier. Voor je het weet is de zomer weer voorbij en gaan we in volle vaart alweer het najaar in.

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakery Next