Heb jij een beter paasbrood dan de supermarkt gemaakt?

bakkerijsupportColumns

Bakkerij Support - Joep Gommans - Marketing en Meer

De Paasdagen zijn weer achter de rug. Ik hoop dat je een succesvolle omzet hebt mogen draaien en dat er tijdens de Paasdagen ruimte was voor rust, gezin of andere vormen van ontspanning. In deze bijdrage probeer ik jouw ogen te openen. Het antwoord op de kop van dit artikel? Ik hoop dat je er een volmondig ja op kunt antwoorden. In de dagen vóór Pasen heb ik een test laten doen met een pijnlijke conclusie. 

 

Kwaliteit is een randvoorwaarde
Als ambachtelijke bakker moet je je onderscheiden van de supermarkt. We zullen het erover eens zijn. Maar allereerst moeten je randvoorwaarden kloppen. Je productkwaliteit, je locatie, je openingstijden, je niveau van serviceverlening. Als ik een bakker vraag wat het grote verschil is tussen zijn product en dat van de supermarkt dan krijg ik vaak hetzelfde antwoord. “Mijn product is veel lekkerder, beter en verser”. Ik heb die ervaring gelukkig vaak ook.

 

Een opvallende keuring
Toen ik nog een bakkerij had kocht ik regelmatig broodproducten bij de supermarkt. Noem het vergelijkend warenonderzoek. Dit jaar ging ik een stapje verder. Ik kocht, geheel willekeurig, op enkele plekken in het land paasbroden. Bij goede ambachtelijke bakkers en bij supermarkten. De verkoopprijzen varieerden tussen € 1,99 en € 12,30 voor een paasbrood van ca. 800 gram. Een enorm verschil voor de consument. Ik liet de paasbroden blind keuren. Gelukkig werd het industriële paasbrood van € 1,99 met afstand laatste en won een ambachtelijk paasbrood. Nummer twee uit de test werd met een minimaal puntenverschil een luxe notenstol van de supermarkt van € 2,99. Voor mij een behoorlijke shock, al moet ik zeggen dat ik het niet oneens was met de uitslag.

 

Ik wil zeker niet beweren dat een gemiddeld paasbrood uit de supermarkt vergelijkbaar is met het ambachtelijke product. Maar het mag ook duidelijk zijn dat je als bakker de kop niet in het zand moet steken voor ontwikkelingen om je heen.

 

Meer klanten in je bakkerswinkel

Als je op zoek bent naar meer klanten in je bakkerswinkel zorg dan eerst voor de juiste randvoorwaarden. Ga daarna op zoek naar onderscheidend vermogen. En pas daarna op zoek naar nieuwe klanten. Een eerste indruk maak je immers maar één keer. Je kunt je als ambachtelijke bakker gelukkig nog op talloze manier extra onderscheiden. Door hyperlokaal te ondernemen, daar waar mogelijk gebruik te maken van lokale grondstoffen, door echte onderscheidende service te verlenen en door echt betrokken te zijn bij je omgeving zodat jouw klanten ‘kennissen’ worden.

 

Storytelling

Zodra je onderscheidende kenmerken heb weten toe te voegen aan je product zorg dan voor goede marketing. Storytelling is ineens een rage in onze branche. Hoewel ik de hype niet wil versterken ben ik het eens met de inhoud van storytelling. Namelijk ‘het uitstekend vertellen van een echt eerlijk verhaal, zowel offline als online’. Zodra je jouw echte eerlijke verhaal kloppend hebt, start dan met vertellen!

Veel succes gewenst!

Eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op.

Joep Gommans